Una dintre cele mai importante acțiuni ale noastre este discuția directă cu cetățenii. Am avut o serie de ieșiri în cadrul proiectului Fără Speciali în care am discutat despre pensiile speciale, proiecte viitoare și ce soluții propune USR pentru problemele actuale. Oamenii sunt receptivi și dispuși să poarte un dialog cu noi, iar părerea lor este extrem de importantă și ne ajută mult.
Vă invit să citiți mai multe pe: https://faraspeciali.ro/
Acesta este un deziderat la care USR ține foarte mult. Ne dorim examene corecte pentru funcționarii publici. Să nu mai câștige cine trebuie. Dorim ca oamenii competenți și onești să nu mai creadă că examenele sunt aranjate și că nu mai are rost să participe. Vrem oameni competenți în instituții publice pentru a crește calitatea serviciilor publice.
Și pentru asta, alături de Liviu Malureanu, fost președinte ANFP, și de colegi din USR, Radu Molnar, Beniamin Todosiu, Dan Barna, Lazar Ion Marian, Iulian Lorincz am depus un proiect legislativ care se rezumă în 3 cuvinte “Examene pe bune”
În ce constă, pe scurt, această propunere?
subiectele vor fi extrase aleatoriu; același lucru se va întampla și în cazul membrilor comisiei de evaluare;
probele de concurs vor fi înregistrate, atât proba scrisă cât și cea orală.
Deși această practică este folosită în multe primării USR, ne dorim să fie obligatorie în toate instituțiile publice din România. Aproape în fiecare instituție publică examenele sunt câștigate de cine trebuie și nu de cine merită – și exemplele pot fi nenumărate.
Am creat o serie de evenimente dedicate modificărilor Legii Asociațiilor de Proprietari pentru o înlesni o dezbatere publică și exprimarea liberă a celor interesați de subiect.
Am discutat despre procesul de modificare a legii, despre rezultatul activității grupului de lucru, dar mai ales v-am ascultat pe dumneavoastră în legătură cu modificările pe care le putem aduce pentru a crește transparența, implicarea și încrederea în toți actorii legii Asociațiilor de Proprietari.
Evenimentele au avut loc în Turnul Măgurele, Slobozia, Iași, Bacău, Bârlad, Sibiu, Alba Iulia, Deva, Timișoara, Arad, Oradea, Cluj, Târgu-Mureș, Slatina, Craiova, Drobeta Turnu Severin și Reșița.
Dezbatem modificările Legii Asociațiilor de Proprietari. Mi-am propus să creez o serie de evenimente dedicate modificărilor Legii Asociațiilor de Proprietari pentru o înlesni o dezbatere publică și exprimarea liberă a celor interesați de subiect.
De ce este nevoie de o reformă în administrație? Pentru că:
Cel de-al treilea proiect vizează școlile pentru copiii cu nevoi speciale și propune ca acestea să poată oferi suport și consultanță pentru învățământul de masă precum și toate resursele necesare (documente în formate accesibile, dispozitive tehnice speciale, cursuri, activități educative, terapii specifice, etc.).
În acest sens, pe lângă atribuțiile pe care le au deja, școlile speciale vor putea deveni și centre de resurse și asistență educațională pentru copiii, elevii și tinerii cu cerințe educaționale speciale, integrați în învățământul de masă.
Propunerea mea poate contribui la incluziunea socială a copiilor cu dizabilități și le poate facilita accesul la educație.
A doua propunere legislativă vizează modificarea și completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap și propune ca acestea să poată opta, la cerere, să primească o legitimație pe suport electronic – ce va funcționa precum cardurile cu vouchere/tichete de masă.
Este un proiect simplu, practic, însă cu un impact major, căci posesorii legitimațiilor electronice vor fi scutiți să se mai deplaseze fizic la sediile DGASPC-urilor sau la alte instituții publice pentru a face cereri de decont pentru prestațiile la care au dreptul potrivit legii. Cei care nu doresc o astfel de legitimație, pot opta în continuare pentru cele clasice, pe suport de hârtie.
Astfel, pentru orice abonament de metrou sau autobuz, bilet de teatru, călătorie cu trenul sau decontarea carburantului, beneficiarul va putea folosi acest card, iar sumele aferente fiecărei prestații sociale vor fi reținute la sursă, în limita impusă de lege.
La baza acestui card va exista și o aplicație, pe care beneficiarii o pot instala pentru a putea vedea statusul acestor facilități, în timp real. Astfel, ei vor putea ști de câte călătorii cu trenul mai pot beneficia sau când a fost atinsă limita maximă a sumelor decontate pentru plata carburantului.
Am depus o propunere legislativă privind necesitatea furnizării unui serviciu de consimţământ digital online, venită ca răspuns în urma unor discuții purtate cu reprezentanți ai societății civile, ce sprijină persoanele care au nevoie de asistenţă personalizată în vederea confirmării luării la cunoştinţă a unui înscris.
Consimțământul digital este un instrument sigur, eficient și accesibil, prin care persoanele aflate în dificultate își pot exprima acordul pe contracte, termeni și condiții sau documente notariale. Documentele ce trebuie aprobate de către clienți pot fi aduse la cunoștință folosind sistemul text-to-voice machine – tehnologie ce convertește textul scris în conținut audio. La finalul parcurgerii documentelor, sistemul de exprimare a consimțământului digital înregistrează răspunsul oral al utilizatorilor și certifică exprimarea consimțământului. Înregistrarea este arhivată și păstrată la dosarul utilizatorului.
Legea Consimțământului Digital Online are menirea de a simplifica un proces excesiv de birocratic şi greoi și de a avea un impact benefic în viețile celor ce sunt mereu constrânsi să fie asistați de către o altă persoană pentru a face față realității și procedurilor birocratice. Mai exact, consimțământul digital presupune adaptarea la nevoile a zeci de mii de cetățeni, dar și adoptarea tehnologiei pentru a le oferi o alternativă extrem de practică.
În martie, împreună cu colegii mei din Comisia de administrație publică din Camera Deputaților, am constituit un grup de lucru pe legea asociațiilor de proprietari. Această lege – legea 196/2018 este una extrem de stufoasă și ușor disfuncțională, motiv pentru care în Parlament aveam deja 5 proiecte de modificare a ei. Cele mai importante aspecte care trebuie modificate țin de digitalizare și trimiterea de documente către proprietari în format electronic, pentru că la momentul actual totul se face pe hârtie.
Au fost câteva întâlniri de lucru, în care au fost dezbătute câteva zeci de articole din lege. În paralel, am creat un grup de lucru de pregătire a acestor ședințe, în care împreună cu câțiva oameni cu experiență în domeniu, am întors pe toate fețele fiecare articol din lege ce urma să fie analizat în grupul de lucru. De asemenea, am avut zeci de discuții legate de modificarea acestei legi.
Rezultatele de până acum sunt încurajatoare. S-au agreat în grupul de lucru câteva aspecte importante:
convocarea adunărilor generale se va putea face și pe email.
ședințele adunărilor generale pot fi și online.
o modalitate reală prin care 20% din membrii asociației de proprietari pot convoca o adunare generală
Aceste modificări pe Legea 196/2018 sunt extrem de importante pentru București, unde avem în prezent 2.700 de asociații de proprietari, fiecare cu o medie de 100 de apartamente – adică aproximativ 27.000 de apartamente.
– în colaborare cu deputat Denisa Neagu
Vrem să dăm posibilitatea Poliției Locale să poată amenda necomunicarea de către proprietarul unui vehicul a identității persoanei căreia i-a încredințat vehiculul spre a fi condus care a încălcat DOAR parcarea ilegală
În acest moment, Poliția Locală poate să ridice mașinile parcate ilegal, dar nu poate să amendeze proprietarii mașinilor dacă nu sunt prezenți
O administrație locală poate sau nu să folosească această prevedere legală, este la latitudinea consiliului local. De asemenea, se poate implementa un regulament pentru a desemna “zone și cazuri prioritare” de aplicare a acestei modificări. De exemplu: o mașină pe trecere de pietoni sau o mașină care blochează integral un trotuar spre școală sau parc.
Confortul pietonilor în orașele mari este la un nivel minim: mașini pe treceri de pietoni, mașini care blochează tot trotuarul (ce duce spre parcuri, magazine și școli).
Poliția rutieră este subdimensionată și bugetul actual nu ne permite creșterea efectivelor.
Soluția de a ridica mașini este complicată din punct de vedere logistic: costuri, durate, generează poluare și trafic.
Din cauza mașinilor parcate ilegal se întâmplă accidente grave
Suntem în procedură de infringement pe poluare și spații verzi.
Proiectul are în vedere stimularea creșterii sectorului turism (în principal a sectorului din industria hotelieră), a serviciilor alimentare, dar și creșterea confortului celor ce merg în vacanță (ca rezultat al descongestionării traficului din zonele turistice cu potențial și grad de vizitare ridicat).
Acest sistem se folosește cu succes de zeci de ani în Europa. Până și Bulgaria ne-a luat-o înainte.
Nu se modifică structura anului, vacanța intersemestrială rămâne de o săptămână doar că este acordată defalcat, consecutiv pe macroregiuni.
În prezent, se poate susține doar acolo unde a fost ridicat permisul sau acolo unde a fost obținut.
Întrucât testul este unul cu subiecte unice la nivel național, propunem ca el să poată să fie susținut oriunde în țară.
Am cerut informații de la autoritățile române despre creșele din România: câte sunt, câte grupe au, câți educatori puericultori, câți copii urmează programul lor. Aceste informații nu sunt agregate la nivel național. După un efort considerabil, după sute de emailuluri și de telefoane, am centralizat toate datele din țară și am scris un Raport, în care prezint succint situația națională la nivelul creșelor din România. Avem 370 de creșe, aproximativ 24 de mii de copii sunt înscriși în creșe – dintr-un total de 560 de mii de copii cu vârste cuprinse între 0-3 ani.
Avem un deficit de 1600 de educatori-puericultori în acest moment la nivel național.
Aici puteți citi Raportul
Încă de la începutul mandatului, m-a preocupat tema educației de prim-ajutor în școli. Am studiat mult problema. Sunt sute de asociații ce fac eforturi mari și voluntare pentru a pregăti copiii noștri pentru situații neprevăzute, profesioniști cu cunoștințe de prim-ajutor. Efortul lor este lăudabil și trebuie extins la nivel național și pentru toți copiii.
Așa că, am venit cu o propunere concretă: educația de prim ajutor să fie predată modular în școlile din România – câte un modul pe fiecare ciclu școlar în cadrul unei materii existente.
Am discutat cu Crucea Roșie, cu DSU și am găsit deschiderea să formăm intensiv profesorii ce vor preda în cadrul materiei lor modulele de prim ajutor.
De asemenea, am discutat și cu comisia prezidențială pe educație și cu alți actori importanți din domeniu. Am primit multă susținere pe subiect.
DSU ne-a furnizat chiar un posibil curriculum pentru fiecare din cele 3 cicluri educaționale. Propunerea mea este ca ele să se desfășoare în clasa a 4-a, clasa a 7-a și clasa a 11-a. Curriculum-ul DSU prevede 8 ore la ciclul primar, 13 ore la ciclul gimnazial și 19 ore la liceu.
În urma discuției pe care am avut-o, ministrul Educației și-a arătat disponibilitatea pentru proiect și l-a însărcinat pe secretarul de stat Radu Szekely să conducă discuții inter-ministeriale pentru a implementa acest proiect în școlile din România cât mai curând posibil.
Trăim în epoca digitală, însă nu toți. Mulți români și chiar instituții publice nu aparțin acestei epoci. România este pe ultimul loc la capitolul abilități digitale (31%), urmată de Bulgaria (28%). În ultima statistică publicată de Eurostat: 1 din 4 români nu a folosit niciodată internetul acasă sau nu are acces deloc la internet. Vorbim de reforma rapidă a învățământului, însă contextul actual mă face să spun că o reformă a educației trebuie să includă (de urgență) proiecte de creștere a abilităților digitale și informatice.
Propunerea concretă este să ducem alfabetizarea digitală și tehnologia informației încă din ciclul primar, materie predată de oameni bine pregătiți și în spații bine echipate.
În implementarea acestui proiect, întâmpinam 4 mari dificultăți:
Curriculum-ul TIC actual trebuie extins, actualizat și cât mai flexibil posibil. Școlile și profesorii pot să decidă pentru un procent de 25-50% ce cursuri urmează în concordanță cu timpurile actuale.
Pregătirea profesorilor de informatică actuali și noi cu ajutorul specialiștilor din domeniu.
Dotarea tuturor laboratoarelor școlilor cu tehnologie adaptată vremurilor actuale, astfel încât procesul de instalare și actualizare a programelor informatice să nu consume multe resurse financiare și umane.
Procesul de predare a orelor de informatică, cât mai interactiv și atractiv, participarea profesioniștilor la orele de curs, cursuri video autodidactice, etc.
– împreună cu deputatul Denisa Neagu
Situația educației naționale este un subiect prioritar pentru dezvoltarea și modernizarea României și un subiect foarte important pentru cetățeni. În ultimii 10 ani, în România s-au închis mii de școli, majoritatea în mediul rural – în timp ce, în zeci de orașe se învață în 2 sau 3 schimburi pentru că nu sunt școli suficiente și nici nu s-au mai construit alte unități școlare. Conform datelor existente în sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România, numărul de unități de învățământ închise în anul școlar 2017-2018 este de 743, iar în anul școlar 2018-2019 este de 367.
Obiectivul este reconversia cât mai multor școli abandonate (clădiri + teren) în noi proiecte socio-culturale necesare pentru UAT-urilor respective.
Posibile destinații ale școlilor abandonate:
Împreună cu Denisa Neagu, colega mea deputat de București, am demarat proiectul “Salvează o scoală abandonată”, salveazaoscoala.ro prin care vrem să implicăm cetățenii și comunitățile locale în a găsi soluții pentru reconvertirea cât mai multor școli abandonate.
Împreună cu Denisa Neagu am vizitat 30 de școli din 20 de localități, din 5 județe. Încercăm să găsim soluțiile cele mai potrivite de reconversie pentru fiecare în parte.