Acesta este un deziderat la care USR ține foarte mult. Ne dorim examene corecte pentru funcționarii publici. Să nu mai câștige cine trebuie. Dorim ca oamenii competenți și onești să nu mai creadă că examenele sunt aranjate și că nu mai are rost să participe. Vrem oameni competenți în instituții publice pentru a crește calitatea serviciilor publice.
Și pentru asta, alături de Liviu Malureanu, fost președinte ANFP, și de colegi din USR, Radu Molnar, Beniamin Todosiu, Dan Barna, Lazar Ion Marian, Iulian Lorincz am depus un proiect legislativ care se rezumă în 3 cuvinte “Examene pe bune”.
În ce constă, pe scurt, această propunere?
– subiectele vor fi extrase aleatoriu; același lucru se va întâmpla și în cazul membrilor comisiei de evaluare;
– probele de concurs vor fi înregistrate, atât proba scrisă cât și cea orală.
Deși această practică este folosită în multe primării USR, ne dorim să fie obligatorie în toate instituțiile publice din România. Aproape în fiecare instituție publică examenele sunt câștigate de cine trebuie și nu de cine merită – și exemplele pot fi nenumărate.
– în colaborare cu deputata Denisa Neagu
Vrem să dăm posibilitatea Poliției Locale să poată amenda necomunicarea de către proprietarul unui vehicul a identității persoanei căreia i-a încredințat vehiculul spre a fi condus care a încălcat DOAR parcarea ilegală
În acest moment, Poliția Locală poate să ridice mașinile parcate ilegal, dar nu poate să amendeze proprietarii mașinilor dacă nu sunt prezenți.
O administrație locală poate sau nu să folosească această prevedere legală, este la latitudinea consiliului local. De asemenea, se poate implementa un regulament pentru a desemna “zone și cazuri prioritare” de aplicare a acestei modificări. De exemplu: o mașină pe trecere de pietoni sau o mașină care blochează integral un trotuar spre școală sau parc.
Confortul pietonilor în orașele mari este la un nivel minim: mașini pe treceri de pietoni, mașini care blochează tot trotuarul (ce duce spre parcuri, magazine și școli).
Poliția rutieră este subdimensionată și bugetul actual nu ne permite creșterea efectivelor.
Soluția de a ridica mașini este complicată din punct de vedere logistic: costuri, durate, generează poluare și trafic.
Din cauza mașinilor parcate ilegal se întâmplă accidente grave
Suntem în procedură de infringement pe poluare și spații verzi.
Proiectul USR pentru combaterea buruienii ambrozia a fost adoptat in unanimitate de Camera Deputaților
Atunci când vorbim de sănătatea publică a populației, legile trebuie corelate cu realitatea. Nu putem sta pasivi și indiferenți. Ceea ce popular poate fi considerat doar “o buruiană”, ambrozia are un potențial nociv – rinitele alergice pot degenera progresiv în astm. Legea actuală era cu mult depășită, iar noi nu ne permitem fragilizarea sănătății românilor
Am modificat legea ambroziei pentru că era disfuncțională. Iată ce modificări am adus la ea:
obligă proprietarii de terenuri să facă lucrări de curățare a terenurilor în termen de 15 zile de la primirea unui avertisment de la poliția locală
le permite proprietarilor de terenuri să solicite ajutor contra-cost de la autoritățile locale pentru distrugerea buruienii
permite autorităților locale să obțină ordonanțe președințiale de la tribunal pentru a putea interveni pe terenurile private infestate cu buruiana, în cazul în care proprietarii refuză să o facă
obligă Guvernul să actualizeze Normele metodologice de aplicare a legii, în conformitate cu noile modificări ale legii.
Avem nevoie de o lege a ambroziei funcțională pentru că foarte mulți români au alergie la această plantă. Dacă ea nu este distrusă în perioada în care înflorește, creează probleme de sănătate și pune în dificultate viața multor cetățeni, în special tineri. Aproximativ jumătate de milion de români suferă de alergie la această buruiană, conform datelor statistice existente.
Am depus două proiecte de lege care vizează piața energetică. Vrem să încurajăm cetățenii să-și crească eficiența energetică și să investească în surse regenerabile pentru propriul consum (electric și termic), astfel încât facturile românilor să scadă și, totodată, să reducem amprenta de carbon pe care o exercită gospodăriile asupra mediului.
Scutiri pentru cei care consolidează sau construiesc clădiri eficiente energetic
Proiectul prevede o serie de scutiri pe care consiliile locale pot decide să le acorde proprietarilor care își eficientizează energetic casele sau, în cazul clădirilor cu risc seismic I sau II, le consolidează.
La momentul actual, legislația obligă dezvoltatorii să construiască locuințe nZEB (cu un consum foarte redus de energie), dar marea majoritate a populației din România locuiește în case vechi. De aceea, USR consideră că este important ca proprietarii să fie încurajați să investească în eficiența energetică a locuințelor lor, ceea ce va duce și la scăderea facturilor pe care ei le plătesc.
Prin urmare, propun modificarea Codului fiscal în sensul introducerii posibilității ca administrațiile locale să acorde reducere sau chiar scutire de la plata impozitului pe clădiri pentru clădirile reabilitate, cu destinația de locuință, în cazul în care proprietarii au executat pe cheltuiala proprie lucrări pentru creșterea performanței energetice până la primele două clase energetice.
Acest proiect depus de mine prevede înființarea unui Registru național al certificatelor energetice, astfel încât să fie asigurată acestora transparență și, implicit, o mai mare credibilitate.
În România, se emit anual peste 100.000 de certificate energetice și, de aceea, este esențial sa avem încredere în ceea ce scrie în ele. De ce e important să fie emise pe bune? Pentru că, dacă sunt falsificate, toată lumea are de pierdut. Proprietarii pot să creadă că facturile lor vor fi mici, pentru că se încadrează în clasa energetică A, iar la final de lună să se trezească cu facturi mult mai mari decât se așteptau. O clădire eficientizată energetic consumă mai puțină energie pentru a fi încălzită sau răcită, ceea ce se traduce la final în facturi mai mici pentru proprietari.
Registrul național al certificatelor energetice ar urma să fie gestionat de stat, printr-o platformă web, iar fiecare certificat va avea un cod unic de identificare.
Această lege a fost cel mai important subiect discutat în comisie în prima jumătate a lui 2023. Era necesară adoptarea ei pentru că este un jalon PNRR care are termen de implementare precis, motiv pentru care Ministerul Dezvoltării a venit cu un proiect de lege în Parlament. Desigur că momentul acesta a fost speculat foarte bine de către dezvoltatorii imobiliari, care au mers la parlamentarii PSD și PNL cu o serie de amendamente care ne lasă pe toți fără spațiu verde.
În toate ședințele de comisie m-am opus vehement modificărilor care doreau:
Începând cu luna septembrie 2023, când președinția comisiei a fost atribuită lui Marius Budăi, s-au organizat mai multe ședințe pe Codul urbanismului. Deputații PSD și PNL au continuat să promoveze amendamentele extrem de nocive, care să reducă spațiul verde și să îi avantajeze pe dezvoltatorii imobiliari, totul în detrimentul sănătății publice. Ce vor parlamentarii PSD – PNL este ca România să se transforme în Turcia 2 când vine vorba de construcția de clădiri.
Câteva dintre modificările pe care le propun ei:
– spațiile verzi vor fi pierdute foarte ușor;
– construcțiile ilegale pot intra în legalitate fără nicio sancțiune;
– se lasă posibilitatea supraetajării fără autorizație de construire.
Dezamăgirea pe care am simțit-o când am constatat că oamenilor acestora pur și simplu nu le pasă de viața cetățenilor și că se vând atât de ușor dezvoltatorilor imobiliar ne-a făcut, pe mine și pe colegii din Sectorul 2 București, să ne gândim la o campanie cu care să putem ieși în public. Pornind de la această realitate, dar și de la nevoile primarului Radu Mihaiu de susținere pentru spațiul verde în consiliul local și general, am lansat campania Recuperăm Spațiul Verde, în care am mers în stradă să discutăm cu locuitorii despre necesitatea acestuia.
Din păcate, nu am reușit să facem mare lucru în comisie pentru că discuțiile s-au blocat, legea și amendamentele toxice sunt ținute la sertar pentru ca într-un moment în care societatea civilă și presa e neatentă să fie adoptate pe repede-nainte. Cunoaștem foarte bine modelul.
În iunie 2023, Parlamentul a adoptat o lege prin care posesorii de viză de reședință nu vor putea vota la alegerile locale acolo unde au reședința decât dacă viza este mai veche de 6 luni.
Ce înseamnă acest lucru? Dacă ești student și viza ta de reședință expiră înainte de luna aprilie 2024, nu vei putea vota la alegerile locale din septembrie 2024 acolo unde ai reședința. Vei putea vota doar în localitatea de domiciliu, acasă la părinții tăi.
Parlamentul a votat această modificare pentru a combate turismul electoral, pe care tot politicienii îl generează. Un fel de hoțul strigă hoții.
În realitate, studenții și tinerii în general au cel mai mult de suferit de pe urma acestei modificări.
Noi credem că tinerii sunt o resursă importantă în comunitățile lor, indiferent dacă locuiesc acolo de 6 luni sau de 2 ani. De aceea, am depus astăzi un proiect de lege pentru a ne întoarce la legea de dinaintea acestei modificări și de a adăuga niște criterii suplimentare de transparență în evidența vizelor de reședință. E important de subliniat că am propus aceste modificări și prin amendamente, dar din păcate ele au fost respinse.
Cum facem să eliberăm spațiul public de mașini abandonate?
În București și în alte orașe mari din țară există această problemă. Pe bulevarde sau chiar pe trotuarele dintre blocuri există mașini care nu mai sunt folosite din vremuri glorioase. Proprietarii acestora refuză să le mute în parcări special amenajate.
Spațiul public trebuie sa fie eliberat de aceste mașini pentru a putea fi folosit de cei care chiar au nevoie de el. În cazul bulevardelor, el ar putea fi folosit de cei care chiar au nevoie de mașină în munca lor de zi cu zi. Iar între blocuri, de pietonii care să nu mai fie forțați să meargă printre mașini pe stradă.
Tocmai pentru că această problemă mi-a fost semnalată de mai multe ori, am depus ieri un nou proiect de lege: mașinile care au ITP și RCA expirat de mai bine de jumătate de an să poată să fie ridicate de Poliția Locală și să nu mai ocupe spațiul public degeaba.
Proiect USR pentru chirii – procedură simplificată de declarare a închirierilor, taxe reduse pentru prima proprietate închiriată, viză de reședință automată
Proprietarii care își declară contractele de închiriere la ANAF ar putea beneficia de un sistem reformat al închirierilor de imobile, conform unui proiect depus de deputatul USR Alin Apostol. Proiectul pune accent pe digitalizare, prin eliminarea formularului 168 și automatizarea procesului de eliberare a vizei de reședință. De asemenea, proiectul prevede diminuarea impozitului perceput pentru prima proprietate imobiliară închiriată de la 10% cum este acum în Codul fiscal la 5% și eliminarea plății asigurării de sănătate pentru aceste imobile.
Marea majoritate a românilor care dau în chirie nu au decât un apartament pe care îl închiriază și, la fel, marea majoritate sunt deja plătitori de taxe pentru sănătate la locul de muncă sau afacerea lor. De aceea am gândit acest proiect care vine în sprijinul tuturor. Pe de-o parte, vrem să încurajăm legalizarea contractelor de închiriere și declararea acestora la ANAF, iar pe de altă parte vrem să eliminăm taxele cu care PSD-PNL împovărează inutil cetățenii. Prin ceea ce propunem noi, toată lumea are de câștigat: statul câștigă pentru că crește numărul de chirii declarate la ANAF, proprietarul câștigă pentru că nu mai e cocoșat de taxe, iar locatarul beneficiază de viză de reședință fără să mai facă 2 drumuri pe an la Evidența Populației.
Un alt punct foarte important este modul în care se declară aceste chirii. Chiar dacă proprietarul are bune intenții și își dorește să declare bunul închiriat, de multe ori completarea formularului 168 pe site-ul anaf este un proces care descurajează, pentru că este complicat. Vrem să renunțăm la formularul 168, iar în locul lui să fie un formular integrat pe site-ul anaf, care să poată să fie completat extrem de ușor, fără să fie necesară descărcarea acestuia pe computerul/telefonul propriu.
De asemenea, proiectul prevede ca ANAF să transmită către Evidența populației informațiile despre bunurile imobile închiriate, astfel încât locatarilor să le fie emisă viza de reședință automat, în format electronic, fără să fie nevoie de deplasarea acestora la ghișeu. Am prevăzut ca cei care nu doresc să le fie emisă viza de reședință să poată refuza eliberarea acesteia.
O altă problemă majoră pe care o avem în special în București, dar și în orașele mari ale țării este procesul extrem de birocratic în obținerea vizei de reședință. Marea majoritate aleg nici să nu și-o facă și stau 5-10 ani cu buletine cu domiciliu în alte județe, dar fără să-și declare reședința. Își schimbă buletinele schimbă abia când își cumpără un apartament, dar viza de reședință e total absentă din ecuație. Vrem să încurajăm procesul de emitere a vizei de reședință și de aceea am gândit un sistem în care ANAF pur și simplu dă forward către Evidența populației la informații, iar viza se eliberează electronic, fără vizită la ghișeu. Desigur, nimic nu se va schimba în procesul actual de emitere a vizei de reședință. Ea va putea fi emisă la cerere. Noi doar adăugăm o modalitate suplimentară de emitere a acesteia. Interesul major pe care-l avem în acest proces este să știm și noi câți oameni locuiesc în București și în orașele mari, în mod real. Câți oameni au nevoie de spațiu verde, de școli, de spitale, câți au nevoie de trotuare, de iluminat public, de șosele, de piste de bicicletă, câte deșeuri se produc, câtă energie se consumă. Pentru că, vrem nu vrem, despre asta este vorba. Un oraș cu 1,8 milioane de locuitori pe hârtie produce altfel de deșeuri față de un oraș cu 2,5 sau 3 milioane de locuitori, iar înregistrarea tuturor e un prim pas pentru a crește nivelul de trai și a gândi politici publice adaptate nevoilor reale ale marilor centre urbane ale țării.
Am depus un nou proiect de lege pentru a completa Legea nr. 334/2006. Este vorba de sediile partidelor politice.
Prin acest proiect, propun ca partidele care nu au reprezentanți aleși de cetățeni nici în primării nici în Parlament să nu mai aibă dreptul la sedii date de stat. În acest moment, avem cel puțin 3 partide la nivel de București care deși nu au niciun primar, consilier local sau parlamentar, continuă să beneficieze de sedii în locații centrale din București. Este vorba despre Partidul Noua Generație Creștin-Democrat al lui Gigi Becali, Partidul România Mare și încă unul numit PLAN.
Este cel puțin incorect față de cetățenii care plătesc taxe și impozite că aceste imobile sunt date aproape gratuit spre folosință unor partide care pur și simplu nu mai există. Statul și autoritățile publice locale ar trebui să aibă pârghii legislative cu ajutorul cărora să le poată recupera și refolosi. De ce să lăsăm o clădire mare și spațioasă complet nefolosită când ea ar putea fi recuperată și reamenajată ca centru comunitar spre exemplu? Sau creșă? Cel mai probabil contractele de închiriere care au fost încheiate cu acești “băieți deștepți” sunt făcute pe 49 de ani. Dar acum dorim să introducem în Lege o pârghie prin care autoritățile să le poată rezilia.
Problema clădirilor cu risc seismic din Români încă reprezintă o provocare majoră pentru autorități și comunități. În ultimul deceniu, au fost făcute eforturi pentru identificarea și evaluarea acestor clădiri, dar procesul de consolidare sau demolare rămâne în mare măsură nerezolvat.
Situația este complexă și este determinată de mai mulți factori. Situația clădirilor cu risc seismic în România reflectă un peisaj complex, caracterizat de o combinație de vulnerabilități structurale și deficiențe în gestionarea riscului seismic. Multe dintre clădirile afectate sunt vechi și construite în perioade în care normele de construcție nu puneau accent pe rezistența la cutremure. Acestea se găsesc în special în zonele urbane dens populate, unde potențialul de daune și pierderi de vieți omenești este ridicat în cazul producerii unui cutremur major.
Prin acest proiect legislativ, propun completarea mecanismului de finanțare pentru consolidarea clădirilor cu risc seismic, astfel încât pentru clădirile cu destinaţia principală de locuinţă și pentru spaţiile publice cu altă destinaţie decât cea de locuinţă aflate în proprietate privată, proprietarii, persoane fizice, juridice sau asociațiile de proprietari, să poată opta și pentru programul de co-finanțare pentru realizarea investiției de bază în vederea consolidarii clădirilor neîncadrate în RsI. Propun o co-finanțare în limita a 500 EUR/mp+TVA, pentru o consolidare, astfel încât investiția finală să se încadreze minim în minim RsII și în limita a 700 EUR/mp+TVA pentru o consolidare și pentru eficientizare energetică, astfel încât construcția consolidată să se încadreze minim în minim RsIII, de la încadrarea RsI. În plus, proprietarii pot aplica pentru credite garantate de stat cu dobândă subvenționată, așa cum este deja definit in lege.
Iată care sunt principalele modificări pe Legea asociațiilor de proprietari pe care le susțin și pe care mi-aș dori ca Parlamentul să le adopte: